LOGOPEDA

Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu prowadzi mgr Marzena Cieciura
Godziny pracy logopedy

PONIEDZIAŁEK 9.00 - 15.00
WTOREK 10.00 - 15.30
ŚRODA 13.30 - 15.00
CZWARTEK 13.30 - 15.00

Dodatkowo konsultacje dla rodziców
PONIEDZIAŁEK 14.00 - 15.00
 
Na konsultacje można umawiać się telefonicznie:
158613048
Można wysłać wiadomość drogą emailową na adres: m.cieciura@przedszkoleannopol.szkolnastrona.pl 
KIM JEST LOGOPEDA?
Logopeda  zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń m.in.: artykulacji, toru oddechowego, mowy, głosu, karmienia i połykania a także zaburzeń powstałych na podłożu neurologicznym oraz profilaktyką (czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy).  Logopeda zajmuje się nie tylko kształtowaniem mowy, pracuje z osobami dorosłymi oraz z dziećmi:
  • z dysleksją (bądź zagrożeniem dysleksji),
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z różnymi problemami neurologicznymi, pourazowymi, które wpłynęły na mowę lub jej rozwój
  • z niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie
  • z niesłyszącymi i niedosłyszącymi
  • pomaga również dzieciom dwujęzycznym
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu
We wrześniu w przedszkolu przeprowadzane są przesiewowe badania mowy dzieci 4, 5, 6 - letnich uczęszczających do placówki. W wyniku tych badań wyłaniane są dzieci, które objęte są opieką logopedyczną. Czas trwania zajęć logopedycznych jest uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka. Terapia prowadzona jest indywidualnie oraz grupowo (do 4 osób).

W zależności od potrzeb i możliwości oraz po konsultacji z wychowawcami prowadzone są również cotygodniowe zajęcia etapeutyczne w grupach młodszych na poddstawie programmu autorskiego "Wszystki Smyki mają sprawne języki"

Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:

  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
  • kształtowanie prawidłowego odruchu żucia, gryzienia, picia, połykania
  • rozwijanie słuchu fonemowego i fonetycznego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej
  • usprawnianie motoryki małej
  • wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, rozwijanie mowy opowieściowej,
  • rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
  • uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Wskazówki dla Rodziców
Mamo, Tato!
Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!  I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce – terapia przynosi rezultaty, dlatego:
  • Bądź w stałym kontakcie z logopedą
  • Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
  • Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
  • Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
  • Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.
 
Pamiętaj również o profilaktyce:
  • Pozwól dziecku na naukę gryzienia i żucia, nie bój się, że się ubrudzi, nie podawaj zbyt długo tylko pokarmów papkowatych
  • Pozwól dziecku na naukę picia z tradycyjnego kubka, jest to ważny element w jego rozwoju również w rozwoju mowy: prawidłowej pracy narządów artykulacyjnych i prawidłowego połykania
  • Pozwól dziecku na naukę pobierania pokarmu z tradycyjnej łyżeczki, to równie ważne
  • Karm butelką i podawaj smoczek nie dłużej niż do 1 roku życia! Tym sposobem możesz zapobiec wadom wymowy (m.in. seplenieniu międzyzębowemu) oraz wadom zgryzu
  • Nie przestawiaj dziecko z pisania i rysowania lewą ręką na prawą bez konsultacji
    z psychologiem
  • Staraj się słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane – chętnie mówi.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
  • Codzienne czytanie dziecku rozwija jego zasób słownictwa biernego i czynnego.
 

                                                                       Pozdrawiam Wasz  Logopeda

Artykuły

Artykuły

  • Logopeda radzi

    Porady logopedy

      Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja ją sobie od najbliższego otoczenia, a głównie od matki - drogą naśladownictwa. Od stanu mowy dziecka zależy w znacznej mierze powodzenie w nauce, a w szczególności ma ona wpływ na początkową naukę czytania i pisania. Rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega tak samo. Jedne dzieci szybciej...

    Czytaj Więcej o: Logopeda radzi
  • Dla rodzica

    Informacja dla rodziców

    Dzieci uczęszczające do przedszkola nie stanowią jednolitej pod względem rozwoju mowy grupy. Są wśród nich dzieci, które zaczęły mówić wcześnie i wymowa ich jest od samego początku prawidłowa. Wiele dzieci mówi poprawnie, choć zaczęło mówić nieco później. Niektóre zaczęły mówić wcześnie, ale ich wymowa jest jeszcze niewyraźna i budzi...
    Czytaj Więcej o: Dla rodzica