OGÓLNOPOLSKIE PROGRAMY, PROJEKTY 2023/24

 

 

Lp.

Nazwa programu/akcji

Termin realizacji

1

„Mały Miś w świecie wielkiej literatury”  /wszystkie grupy/

cały rok

2

„Kubusiowi przyjaciele natury”  /wszystkie grupy/

cały rok

3

„Czyste powietrze wokół nas”  /gr. IV/

cały rok

4

"#20 minut dla matematyki" /gr. III i VI/

cały rok

5

„Magiczna moc bajek – bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni” /gr. IV/

cały rok

6

„Z Fenkiem w świecie wartości i emocji” /gr.III/

cały rok

7

„Poczytajmy razem” –  /gr.V, VI/

cały rok

8

„Przyjaciele Zippiego” /gr. V, VI/

cały rok

9

"Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy"" -  /gr.I i II/

cały rok

"MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERTURY" - PROJEKT CZYTELNICZY

Głównym celem projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa poprzez:
 
a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
f) propagowanie praw dziecka;
g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
h) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
k) włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
l) promocja placówki oświatowej;
m) rozwijanie współpracy między nauczycielami;
n) kształcenie na odległość.
 
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024.

 

"Kubusiowi przyjaciele natury"  

To program o tematyce ekologicznej. Program ma na celu edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Dzieci uczą się szacunku do natury, poznają zwierzęta, rośliny, warzywa, owoce. Uczą się jak w codziennym życiu dbać o środowisko, jak oszczędzać wodę i energię. Dzięki akcji, dzieci i nauczyciele w przedszkolach otrzymują ciekawe materiały edukacyjne o tematyce przyrody i ekologii. Na ich podstawie realizują wiele działań, by zadbać o otaczające nas środowisko. Dzieci uczestniczą w takich działaniach jak: wycieczki ekologiczne, konkursy ekologiczne, Zielony Dzień, Dzień Marchewki, Pierwszy Dzień Wiosny itp.

 

Program edukacyjny „Czyste powietrze wokół nas” 

Założeniem programu jest ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego. Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów. Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
Cele szczegółowe programu:
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

Poszczególne zajęcia skoncentrowane są na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływanie na wiele zmysłów dzieci oraz dostosowane są do rozwoju poznawczego, aktywności, doświadczeń i potrzeb dziecka.
Metodyka programu:
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie i zgodnie z zasadami nowoczesnej edukacji zdrowotnej akcentuje aktywny udział dzieci w procesie uczenia się.
W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących.

 

Projekt #20minutdlaMATEMATYKI – edukacja matematyczna w domu i w przedszkolu
Głównym celem projektu jest:
  • Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki nauczycieli (placówek) i rodziców (czyli nie tylko edukacja systemowa, ale przede wszystkim transfer umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny, a także uświadamianie rodziców, ile matematyki jest wokół i jak mogą się włączać w utrwalanie kompetencji matematycznych swoich dzieci)
Cele szczegółowe
  • Organizowanie efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji „Dziecięcej Matematyki” autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Zapoznanie z koncepcją „Dziecięcej Matematyki” autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, która ma przełożenie zarówno na edukację przedszkolną, jak i wczesnoszkolną
  • Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
  • Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w „Dziecięcej Matematyce” przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej, jak i domowej
  • Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
  • Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych
  • Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
  • Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki
Metody działania
Uczenie czynnościowe, czyli poprzez działanie - dziecko uczy się matematyki poprzez manipulację przedmiotami, doświadczanie, próby, popełnianie błędów, w czasie i przestrzeni.
 

 „Magiczna Moc Bajek” czyli bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni

Międzynarodowy Projekt Czytelniczy

Głównym celem Projektu jest :
–   promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka;
–   kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
     Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać  i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.
    „Czym chleb dla ciała tym, baśń dla duszy” - tymi słowami można podsumować rolę baśni w wychowaniu dziecka.  Dzięki bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję.

 


  "Z FENKIEM W ŚWIECIE WARTOŚCI IEMOCJI"  - projekt edukacyjny

Z Fenkiem w świecie wartości i emocji”- projekt edukacyjny wspierający rozwój społeczny
i emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym, w oparciu o serię książek „Przygody Fenka”

Autorski projekt realizowany będzie w gr II. Dzieci na podstawie książeczek z serii „Przygody Fenka” wprowadzone zostaną w świat wartości i emocji.

Cele projektu:

  • Budowanie systemu wartości
  • Wychowanie do wartościtakich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań
  • Kształtowanie szacunku do siebie i innych
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
  • Kształtowanie postaw tolerancji

Bloki tematyczne - realizowane wartości i emocje:

  • Październik – Szacunek
  • Listopad – Uczciwość – prawdomówność
  • Grudzień - Wdzięczność – nie mogę mieć wszystkiego/ Zazdrość
  • Styczeń – Ufność
  • Luty – Odwaga / Strach
  • Marzec – Cierpliwość – czekam na swoją kolej
  • Kwiecień – Odpowiedzialność
  • Maj – Miłość/Przyjaźń

 

"PRZYJACIELE ZIPPIEGO" - MIĘZYNARODOWY PROGRAM ZDROWIA PSYCHICZNEGO /GR. V  VI/

 

"Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
 
Jest to cykl 24 spotkań, realizowanych przez nauczyciela, wychowawcę w najstarszych grupach przedszkolnych oraz w pierwszych klasach szkół podstawowych, w oparciu o bardzo starannie opracowane materiały.

 

"Sanford Harmony" 

jest to  program wspierający rozwój społeczno-emocjonalny dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Pomysłodawcą programu jest amerykański przedsiębiorca i filantrop T. Denny Sanford, którego misją była pomoc w tworzeniu lepszego jutra dla dzieci i młodzieży. Program został stworzony i opracowany na Arizona State University. Jego dystrybucję na terenie Stanów Zjednoczonych rozpoczęto w 2014 roku. Od tego momentu pracę z programem podjęło ponad milion dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Program Sanford Harmony:

  • zapewnia prawidłowy rozwój społeczno-emocjonalny dzieci,
  • wspiera proces budowania wspólnoty,
  • pomaga w nawiązywaniu dobrych relacji z rówieśnikami,
  • rozwija umiejętności komunikacyjne,
  • uczy okazywania empatii i szacunku,
  • pom
    aga rozwiązywać problemy i konflikty,
  • sprawia, że dzieci chętniej chodzą do przedszkola/szkoły.

Praca z programem polega na regularnych zajęciach, opartych na ciekawych historyjkach, rozmowach i zabawach w grupie z nauczycielem oraz w parach z rówieśnikami. W codziennych przygodach dzieciom towarzyszy Zi — sympatyczny ufoludek i główny bohater programu, który chce zaprzyjaźnić się z dziećmi i poznawać wspólnie z nimi Ziemię.

 
"POCZYTAJMY RAZEM" - Projekt edukacyjny 
 

W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, w roku szkolnym 2023/2024 kontynuowana jest  akcja „Poczytajmy razem”, w której biorą udział dzieci i rodzice. Dzieci otrzymują teczki z książeczkami do domów, by czytać  je wspólnie z rodzicami, a następnie wykonują pracę plastyczną inspirowaną wybraną książką. Podsumowaniem akcji jest zorganizowanie wystawy prac pt. „Rysowanie czytaniem inspirowane” oraz uroczyste wręczenie wszystkim uczestnikom dyplomów i nagród w postaci książek.

 Cała Polska Czyta Dzieciom - kampania czytelnicza 

Nasze przedszkole od 2007 roku uczestniczy w programie " Czytające Przedszkola" w ramach kampanii społecznej CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM organizowanej przez Fundację ABC XXI. Celem programu jest propagowanie codziennego czytania dziecku dla przyjemności przez minimum 20 minut.
Wprowadzając codzienne czytanie w przedszkolu pomagamy dzieciom w dobrym, a może nawet w doskonałym opanowaniu ojczystego języka. Zapraszamy też znakomitych gości , którzy czytają dzieciom.