Informacja o zrealizowanych działaniach w ramach Kierunku interwencji 3.1. w okresie V-XII.2022 r.

Zakres współpracy placówki wychowania przedszkolnego z biblioteką publiczną/pedagogiczną (proszę podać 4-6 przykładów)

 1. "Spotkajmy się w bibliotece" - cykliczne spotkania  w  MGBP  w Annopolu /poznanie pracy bibliotekarza, poznanie zasad korzystania z biblioteki, zajęcia tematyczne, słuchanie czytanych utworów, korzystanie z księgozbioru biblioteki w celu realizacji zajęć, projektów, akcji, np.: „Dzień bibliotekarza”,  „Światowy Dzień Książki”, "Dzień Misia", "Swięta"; cykliczne spotkania z przedstawicielami biblioteki w przedszkolu, np.: „Dzień Misia” – wystawa prac plastycznych w bibliotece.
2. Udział pracowników NGBP w komisjach konkursowych w konkursach organizowanych przez przedszkole.
3. Gminny konkurs recytatorski  „Podróż do krainy poezji”.
4.  Konkursy plastyczne
- „Mój przyjaciel Miś”,
- „Kolory Pani wiosny” – wystawa w bibliotece plac plastycznych inspirowanych utworami liteackimi
- „Najpiękniejsza zakładka do książki”/głosowanie czytelników biblioteki/.
5. Prelekcja dla rodziców „Wpływ głośnego  czytania na rozwój małego dziecka” – zorganizowanie spotkania dla rodziców z pracownikiem biblioteki.
6. Propagowanie w przedszkolu akcji „Mała książka wielki człowiek”
 
Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu (proszę podać 4-6 przykładów)
1. Organizacja Gminnego Konkursu Recytatorskiego  pt. ”Podróż do krainy poezji” /zakup nagród książkowych, dyplomów/.
2. Spotkanie autorskie z autorką książek dla dzieci – Agnieszką Frączek.
3. Akcja czytelnicza „Poczytajmy razem” w tym  konkurs plastyczny „Rysowanie czytaniem inspirowane” /nagrody książkowe zakupione zostały w ramach realizacji działań promujących czytelnictwo/.
4.  Konkursy plastyczne: “Najpiękniejsza zakładka do książki”, "Mój przyjaciel miś",„Moja ulubiona postać z bajki”. 
5. „Bajki mojego dzieciństwa” - spotkanie międzypokoleniowe z przedstawicielami Klubów Seniora.
6. Akcja „Czytamy książeczki z przedszkolnej półeczki” - organizowanie „spotkań z książką” czytanie przez rodziców, zapraszanych gości /współpraca ze środowiskiem lokalnym/.
7. Prelekcja dla rodziców  - „Wpływ głośnego czytania na rozwój małego dziecka” /dyrektor MGBP w Annopolu/, "Książka jako alternatywa uzależnień behawiorlnych" /psycholog/,. artykuły dla rodziców /Książką połączeni, Zabawa w czytanie, Jak sprawić, żeby dzieci pokochały książki/ – strona internetowa przedszkola
 
Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek (proszę podać 4-6 przykładów)
1. „Przedszkolny kwadrans na bajkę” - codzienne czytanie dzieciom, wykonywanie prac plastycznych do wysłuchanych utworów zabawy ruchowo - naśladowcze.
2. „Ważne sprawy” - wykorzystywanie bajek terapeutycznych /rozumienie świata i własnych emocji/ .
3. Udział w edukacyjnych projektach czytelniczych:
- „Mały Miś w świecie literatury”,
- „Magiczna moc bajek” 
- „Z Fenkiem w świecie wartości i emocji”
- „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”;
„Dzień książki”, „Dzień postaci z bajek”, „Dzień Misia” - organizowanie aktywności plastycznej, muzycznej teatralnej dzieci na podstawie zakupionych nowości wydawniczych.
4. Zabawy w kąciku teatralnym z wykorzystaniem pacynek  - teatrzyki kukiełkowe.
5. Grupowe  kąciki emocji – „Nasze emocje”, "Wszystko o różnorodności" – wykorzystanie zakupionej literatury; tematyczne kąciki książki - tworzenie wystawek czytelniczych będących źródłem wiadomości z różnych dziedzin.
6. Zajęcia terapeutyczne – logopedyczne, z psychologiem, praca  dzieckiem zdolnym  z wykorzystaniem zakupionej literatury.
 
Przykłady zakupionych nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat  (4-8 przykładów): imię i nazwisko autora, tytuł książki
Eliza Piotrowska  - pakiet „Tupcio Chrupcio”;
Tomasz Samojlik – seria „Żubr Pompik”;
Felicity Brooks – „Wszystko o różnorodności”, „Wszystko o emocjach”, „Wszystko o przyjaźni”;
Aurelie Chine  – seria „Uczucia Gucia”;
Rafał  Klimczak – seria „Nudzimisie”, seria „Poznaję świat i kropka”;
Wojciech  Widłak – Seria  „Pan Kuleczka”;
Konrad Sobik  – seria  „Przygody Fenka”; 
Marta Galewska - Kustra - seria "Pucio";
Liliana Bardijewska - "Moje - nie moje";
Anita Głowińska - seria "Kicia Kocia",
Katarzyna Biegańska - "W Robaczkowie"
 
Wnioski z realizacji Programu 
1. Wzbogacono księgozbiór o nowe pozycje w tym aktualne nowości wydawnicze;
2. Wzrosło wsród dzieci zainteresowanie literat wśród dzieciurą dziecięcą;
3. Umożliwiono dzieciom uczestnictwo w ciekawych programach promujących czytelnictwo, zajęciach edukacyjnych, w spotkaniu autorskim oraz konkursie recytatorskim;
4.  Zintegrowano różnorodne działania nauczycieli, rodziców i dyrektora wokół promocji czytelnictwa w przedszkolu i w środowisku lokalnym;
5. Włączono rodziców do udziału w programie, wzrosła świadomość rodziców na temat  roli głośnego czytania w rozwoju małego dziecka;
6. Poszerzono współpracę z Miejsko Gminną Biblioteką publiczną w Annopolu o nowe zadania i projekty mające na celu promocje czytelnictwa wśród najmłodszych;